Pages

Wednesday, December 23, 2009

Kawan menjadi lawan..




Apabila kawan menjadi lawan secara tiba-tiba..
Apa korang akan fikir??
Menyesal berkawan dengan dia?
Menyesal berkongsi masalah, suka dan suka??
Menyesal berkongsi segala-galanya??
Hrmm..
Bagi saya, saya pun tak tahu nak buat macam mana..
Saya hanya mendiamkan diri sahaja..
Tak tegur pun dia.
Kadang-kadang bila perlu je saya akan tegur..
Mungkin mengenai kerja..
Atau berkenaan menuntut hutang.. (Fuh.. ingat lagi tu.. haha..)
Hrmm.. Hakikatnya saya memang seorang pemaaf..
Cuma saya takkan tegur sapa dan bergelak ketawa seperti dahulu..
Saya taknak pisang berbuah 2, 4, 8 dan 100 kali..
Hahaha..

Kawan-kawan blog, korang kena ingat, org kekadang berpura-pura baik dengan kita.
Jika kita nak tahu org tu ikhlas atau tak berkawan dengan kita..
Berdoalah selepas solat dan InsyaAllah, Allah s.w.t akan tunjukkan hakikat sebenar-benarnya..
Bukannya kita tak mencuba berkawan..
Tapi apabila kawan makan kawan..
Akak jugak yang menanggung bengang yang hanya tunggu masa nak sound tepek je..
Hehehe..

Sejak kebelakangan ni saya dah dapat tahu sesuatu tentang perangai manusia ni..
Saya pun tak tahu la perasaan ni macam semacam je..
Selepas sesuatu berlaku, saya dapat tafsir perangai kawan-kawan saya..
Yang menganggap diri tu bagus pun ada..
Yang cakap belakang pun ada..
Fuhh.. dugaan sebenarnya ni..
Ntah.. Ntah.. Ntah.. Jelmaan Iblis..
Semoga Allah s.w.t lindungi kita semua..
Amin...

Saya ada hak nak memilih kawan, kerana bukan semua orang suka kat kita dan bukannya semua org kita suka.. Betol tak??
Hahaha...

Yang penting.. Saya sayang dan suka dengan kawan-kawan blog saya.. Love you all!!!




20 comments:

  1. tulah.. bengang tau.. tapi.. biar org buat kita, kita jangan buat apa-apa.. dalam erti kata yang lain.. "REDHA"..

    ReplyDelete
  2. inilah dia one of the obstacles dalam friendship. tu yang sampai ada yang da tak percaya kat friendship. huhu

    ReplyDelete
  3. sabar2..ni la lumrah hidop..takde yang sempurna..tegur menegur la sesama kita dlm mencari kesempurnaan..

    ReplyDelete
  4. nn : tulah nak buat macam mana.. dah tak percaya dan rasa macam malas nak layan.. haha.. dia ingat kita ni apa nak terhegeh2 datang and berbaik dengan dia? sedangkan dia tahu apa silap dia.. ada gak org yang muka tebal macam tak berlaku apa2.. manusia.. manusia..

    ReplyDelete
  5. JMR : sabar le ni.. kalau x sabar dah langsung tak tegur.. hehe.. berhati2 je sekarang ni.. cakap bila perlu.. kalau nak ikot kepala hangin dia aja, sampai bila2 saya tak bahagia.. asik bahagiakan org je.. diri sendiri terpinggir.. hehe..

    :D

    ReplyDelete
  6. aku penah rasa kawan makan kawan..tindakan aku..aku xmembalas..aku xnak kawan/cakap dan memulaukan aku dari dia..kalau ada facebook automatik block walaupon dia x add friend.betapa bencinye aku..

    ReplyDelete
  7. pawaka19 : hrmm.. ada juga hati nak buat mcm tu.. tapi, saya x sampai hati.. sebab FB hanya rangkaian... Biar dia sedar sendiri dengan tindakan kita.. maybe i nak beralih arah.. cari rezeki yg lebih halal dan i jauh dari dia.. dia sentiasa ada.. gangguan betol.. hrmm..

    ReplyDelete
  8. pengalaman yang hebat... boleh buat pengalaman pd kengkawan... sy tak tau le diri sy ni cam mana? baik ke? jahat ke? emmmm.......

    ReplyDelete
  9. terima kasih !
    emm klu mcm tue saye ble hutang dgn awk !
    hahaha.gurau ajelah

    ReplyDelete
  10. WiraTLC : hanya diri kita je yang tahu sama ada kita ni baik ke tidak.. jika diri dekat dengan tuhan dan tahu apa yg dituntut oleh islam.. Pasti Wira baik orgnya.. Setiap apa yang kita lakukan, adalah untuk bersikap merendah diri..

    :D

    ReplyDelete
  11. Aboi : jika awak berhutang dengan saya, saya.. saya.. saya.. saya nak tuntut sekarang jugak! hahaha..

    ReplyDelete
  12. btul tuh kak..
    bukan sng nk jumpa kwn yg kwn kan..
    dah mcm entry sy dlu pulak yg akak post kali ni..hihi
    xpela, yg pntg kita maaf je dorg...smoga dorg sdar2 la ...
    sy ada gak kwn cm tu...bt xtau je la...wlupn kdg2 mcm germ..tpi hakikatnya....biarla bah kan... :D

    ReplyDelete
  13. syaF : aik.. macam nak tuduh akak amik ko punyer article plak.. akak dah berblog dah bertahun dan ini hasil akak lew.. xda maknanya nak copy men-copy nih.. xde kualiti tau..

    kawan tak menjanjikan syurga.. sahabat mungkin.. tapi hakikatnya.. dekat dengan Allah s.w.t adalah sahabat yang paling setia..

    :D

    ReplyDelete
  14. huh....same case with me...thank god dorg just kawan..bukan sahabat..huhu...dekat blog je la yang jadi pluah rasa..huhu..comment..?jgn caya sesiapa even da knl 5 thn pun...so,kalo frust x r ttunggeng2...nway,doa je moge dorg dpt hidayah.. hahaha

    ReplyDelete
  15. theChumelest : doa pun ok jer utk die org.. tapi, kalau dah perangai terok.. baik doakan untuk diri kita supaya dilindungi oleh Allah s.w.t.. Saya anggap ni pengalaman.. Next time, berhati2 jer la.. hehe.. thanks comment k.. :)

    ReplyDelete
  16. Aboi : Amboi.. nak gurau pun tak boleh.. Nak melutut apahal?? Saya beragama ISLAM... Takkan melutut okay, hanya bersujud kepadaNya sahaja..

    :D

    ReplyDelete

Please leave a comment, i love you!! xoxo

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails